Brandstof voor het lichaam

Linda Dijks juli 16, 2015 0

Het lichaam heeft voeding nodig voor alles wat je doet. Om te bewegen is voeding nodig maar ook voor de ademhaling, spijsvertering en bloedcirculatie. Voeding is essentieel om goede prestaties te behalen. De juiste voeding op het juiste moment in de juiste hoeveelheid zorgt ervoor dat de beste prestaties behaald kunnen worden. Hoe meer je van het lichaam vraagt, bijvoorbeeld door sporten en fitness hoe meer voeding nodig is.

Zuivel
Het lichaam heeft zuivel nodig voor calcium maar het bevat ook veel eiwitten en vitamine A. Zuivel zijn te vinden in melk, kwark, yoghurt en kaas. Alhoewel zuivelproducten veel eiwitten bevatten moet er gelet worden op de vetten die er in zitten. Volle zuivelproducten bevatten het meeste vet. Magere zuivelproducten het minst. Om deze reden is het verstandig om altijd te kiezen voor magere zuivelproducten.

Groenten
Groenten zijn een waardevolle voedingsbron doordat deze veel nutriënten bevatten zoals vitamines en mineralen. Groenten bevatten daarnaast veel vezels die bijdragen aan een betere spijsvertering. Om de voordelen volledig te benutten van groenten kun je verschillende kleuren groenten eten. De donker gekleurde groenten bevatten over het algemeen de meeste voedingsstoffen. Het wordt aangeraden om per dag minimaal 200 gram groenten te eten.

Vlees

Vlees is een goede voedingsgroep voor eiwitten. Veel essentiële aminozuren zijn te vinden in vleesproducten. Vlees bevat daarnaast ijzer, zink en niacine. Magere vleesproducten bevatten het minste vet. Goede bronnen van eiwitten zijn lamsvlees, biefstuk maar ook gevogelte zoals kip en kalkoen.

Graanproducten
Producten gemaakt van granen bevatten veel koolhydraten. Deze zijn nodig voor de energie voor het lichaam. Graanproducten leveren complexe koolhydraten, vezels maar ook eiwitten, vitamine B en ijzer. Goede graanproducten zijn ontbijtgranen zoals Brinta en havermout, volkorenbrood, bruine rijst en pasta.

Fruit

Fruit bevat net als groenten veel nutriënten zoals vitamines en mineralen. Door af te wisselen in het fruit dat gegeten wordt krijgt het lichaam alle nodig vitamines binnen die het nodig heeft. Goede fruitsoorten zijn appels, bessen, aardbeien, meloen en banaan.

Leave A Response »