Dieet shakes kopen? Waar moet je op letten?

Linda Dijks mei 29, 2018 0

Maaltijdvervangende shakes en dieet shakes zijn een gemakkelijke manier om die ongezonde maaltijden te vervangen met iets gezonds en verantwoord af te vallen. Maar niet alle dieet shakes zijn hetzelfde. Sommigen zijn eerlijk gezegd je tijd en geld en niet waard. Dus lees de verpakking goed voordat je een hele doos dieet shakes in huis haalt. Waar moet je dan op letten?

  1. Calorieën. Een goede maaltijdvervangende shake geeft je alle voedingsstoffen die je nodig hebt, maar dan met minder calorieën dan de gewone maaltijd. Een goede shake is dus altijd laag in calorieën, meestal rond 250 tot 400 calorieën per shake.
  2. Rijk aan eiwitten. Een gezond dieet bevat ongeveer een gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. Drie maaltijden per dag met ieder 20 gram eiwitten is zeker niet te veel. Zorg dat je shakes voldoende eiwitten bevatten. Tip: heerlijke eiwit proteïne repen (o.a. chocolade en aardbei).
  3. Koolhydraten. Omdat een dieet shake niet hetzelfde is als een proteïne shake, moet het ook de andere macronutriënten bevatten. Koolhydraten zijn het aanmaakblokje die je helpen om vet te verbranden. Een goede shake bevat koolhydraten, maar niet te veel. Ook vezels zijn koolhydraten en deze heb je nodig om een hongergevoel tegen te gaan, maar ook om je te helpen met een goede stoelgang.
  4. Geen of weinig suiker. Om de shakes lekkerder te maken, gebruiken sommige merken shakes veel suiker. Dit is natuurlijk het tegenovergestelde van wat je wilt in een dieet shake. Niet meer dan 3 gram suiker in een shake is acceptabel.
  5. Gezonde vetten. Ons lichaam heeft vet nodig om goed te functioneren. Als je shake beweert om vetvrij te zijn, koop het dan niet als maaltijdvervanger.
  6. Vitaminen en mineralen. Een goede shake moet rijk zijn aan ijzer, zink, vitamine C en meer. Zorg dat de shake ten minste versterkt is met 18 verschillende vitaminen en mineralen. Een enkele vitamine uitgelicht als “rijk aan …” is niet voldoende als maaltijdvervanger.
  7. Weinig sodium. Ook gebruiken sommige shakes sodium om ze lekkerder te maken. Niet alleen slecht voor je, maar sodium zorgt er ook voor dat je water vasthoudt. Dat helpt niet echt als je af wilt vallen.
  8. Eetlustremmers. Let op dat het geen medicinale of chemische eetlustremmers bevat, maar alleen natuurlijke eetlustremmers zoals groene thee of citroen.
  9. Geen gluten. Opteer voor een glutenvrij eiwitdieet zoals Be-Slank.

Buiten deze nutriënten heb je misschien ook nog persoonlijke benodigdheden en voorkeuren. ER zijn nu ook dieet shakes te krijgen die glutenvrij zijn, lactosevrij, zonder soja, vegetarisch en zonder conserveringsmiddelen. En een assortiment aan smaken zorgen dat er voldoende keuze en variatie is om je geïnteresseerd te houden tot je op je streefgewicht bent.

Leave A Response »